אלרגיה למזון בתינוקות ובילדים

אלרגיה למזון אצל תינוקות וילדיםאלרגיה למזון בקרב תינוקות וילדים מתגלה בדרך כלל רק כשההורים מבחינים כי הילד מגרד את פיו לאחר אכילת מזון מסוים, או כשהוא מקיא וחווה צפצופי נשימה. רופא ילדים מבצע אבחון עם בדיקת אלרגיה למזון וקובע את הטיפול, בדרך כלל את טיפול המניעה, הטוב ביותר.

למידת זיהוי תגובה אלרגית מסייעת להורים להעניק לילד את הטיפול הרפואי הדרוש עם התרחשות התגובה. אם הילד כבר אובחן עם אלרגיה למזון, חשוב להבין כיצד לנהל את צרכיו התזונתיים, ומהם טיפולי החירום הנדרשים במקרה של התרחשות תגובה אלרגית.

זיהוי הדרגתי של האלרגיות למזונות

חשוב ביותר להציג לתינוק מזונות חדשים בהדרגה, אחד בכל פעם, כדי להבחין באלרגיות למזונות. לדוגמה, אם התינוק טועם שלושה מזונות חדשים במהלך היום, ומפתח תגובה אלרגית, לא ניתן לקבוע אלו מהמזונות עוררו אותו.

סוג המזון או הסדר בו מוצג האוכל אינו רלוונטי, כל עוד המזונות המוצעים לתינוק בריאים ומאוזנים היטב. בכל פעם בה מוצע לו מזון חדש, יש להמתין כשלושה עד חמישה ימים לפני הוספת פריט חדש לתפריט. אין לבטל את המזונות האחרים אותם אוכל התינוק, כל עוד הוא אינו מבטא תופעות אלרגיות אליהם.

המזונות הנפוצים אליהם אלרגיים ילדים ותינוקות

מומחים רבים ממליצים להמתין עד שהילד מגיע לגיל שלוש לפני שמנסים לתת לו בוטנים. מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים לגבי מזונות מסוימים אם קיים חשש לגביהם. עם כל מזון חדש אותו אוכל הילד, על ההורים להשגיח מקרוב להתרחשות כל תגובה אלרגית. במחקר בינלאומי שבוצע לאחרונה נמצא כי חשיפת של הילד בגיל הרך לבוטנים ולמזונות המכילים בוטנים כמו למשל חטיף הבמבה מפחיתה את הסיכון לסבול מאלרגיה לבוטנים.

קיימים למעלה מ-160 מזונות אלרגניים, אשר חלקם עשויים להיות אלרגניים יותר מאחרים. שמונת המזונות הבאים וקבוצות מזון מסוימות ידועים כגורמים לבעיות קרוב לתשעים אחוזים מהזמן. אלו כוללים חלב, ביצים, סויה, חיטה, אגוזים, דגים ובוטנים הם בין המזונות הנפוצים ביותר הגורמים לאלרגיות בקרב תינוקות וילדים.

תסמיני אלרגיה למזונות בקרב ילדים ותינוקות

תסמיני אלרגיה למזון מופיעים בדרך כלל מהר מאוד לאחר האכילה, בתוך מספר דקות עד מספר שעות. עם הצגת מזון חדש לתינוק, יש להשגיח על הופעת התסמינים הבאים:

  • כוורות או חבורות
  • פריחה או עור אדום
  • נפיחות הפנים, הלשון או השפתיים
  • הקאות או שלשולים
  • שיעול או צפצופי נשימה
  • קשיי נשימה
  • אובדן ההכרה.

תגובות אלרגיות חמורות עלולות להפוך לקטלניות במהירות רבה. אם התינוק מתקשה לנשום או חווה צפצופי נשימה, נפיחות הפנים או השפתיים או מפתח הקאות או שלשולים חמורים לאחר האכילה, יש לפנות באופן מיידי לקבלת טיפולי חירום, וליידע בהמשך את רופא הילדים.

התמודדות עם מקרים קלים של אלרגיות

כשהתסמינים קלים, ומתבטאים בכוורות או פריחה, יש להתייעץ עם רופא הילדים לקבלת הערכה נוספת. עם זיהוי האלרגיות הפרטניות, הרופא ירכיב תכנית פעולה להתמודדות עם האלרגיות, כשבדרך כלל הימנעות מהמזון האלרגני היא תכנית הפעולה הטובה ביותר.

בנוסף, מקבלים ההורים הדרכה לגבי התמודדות עם חשיפות מקריות למזונות המעוררים תגובה. יש לזכור כי הופעת תגובה אלרגית ראשונה עשויה להיות קלה והיא מחמירה עם החשיפות הבאות למזון האלרגני.

אלרגיות מסוימות תעלמנה עם הזמן, וככל שהילדים גדלים, האלרגיות שלהם לביצים וחלב נעלמות, אך אלרגיות לבוטנים, אגוזים ודגים מסוימים עשויות להימשך לטווח הארוך. אם קיימת היסטוריה משפחתית משמעותית של אלרגיות למזון, אין להמתין עד לאחר גיל שנה להצגת מזונות אלו לילד, ובמקום לנסות לתת לו לאכול אותם, מומלץ לבצע בדיקת אלרגיה אצל הרופא, הבוחנת את התגובה למזונות הפרטניים.

הגנה מפני אלרגיות

רופאי ילדים רבים עדיין ממליצים להמתין עד שהתינוק מגיע לגיל עשרה חודשים לפני שמציגים לו מזונות העשויים להיות אלרגניים. גם אם לא קיים סיכון נוסף של גרימת אלרגיה, תגובה אלרגית עשויה להיות קלה יותר לטיפול אצל תינוק בוגר. חלק מרופאי הילדים ממליצים להתרחק מהמזונות האלרגניים עד שהילד מגיע לגיל שלוש לפחות.

אין לתת לתינוקות לפני גיל שנה חלב פרה, היות וחלבוני החלב עשויים לגרות את הקיבה. יחד עם זאת, יוגורט וגבינות רכות מותרים לאכילה, היות והחלבונים במוצרי חלב אלו מתפרקים ונוטים פחות לגרום לבעיות בבטן. חלק מהמומחים סבורים כי מומלץ להמתין עד גיל שנתיים לפני שמציגים לילד דבש, אשר עלול לגרום לתגובות רציניות.

ראו גם:
11 מיתוסים ועובדות על אלרגיות למזונות

תכנית דה-סנסטיזציה לילדים הסובלים מאלרגיות
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן