אלרגיה אחרי לידה

אלרגיה אחרי לידהעבור נשים רבות, היום שלאחר הלידה נחשב לאחד הימים הטובים ביותר בחייהן. אך לעיתים פרץ השמחה מועב מעט על ידי התפתחות אלרגיות חדשות אשר מופיעות לאחר ההיריון. אם זהו המצב, על נשים אלו להבין שהם אינן לבד.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי בשל מערכת תפקוד חיסוני מוחלשת, אין זה נדיר כי נשים יפתחו אלרגיות לאחר הלידה, כמו גם התפרצות פתאומית של אלרגיות למזון. הן עשויות אף לפתח פריחה אלרגית בעור, גרודים ובעיות נוספות.

במהלך ההריון, נחלשת המערכת החיסונית של האישה, והופכת להיות מדוכאת מעט, וחסרת יכולת להגן על הגוף באופן אופטימאלי. כאשר אישה נחשפת לאלרגן במצב זה, היא עלולה לפתח אלרגיה חדשה.

בנוסף, רוב הנשים שפיתחו אלרגיות בעת גיל ההתבגרות, בין אם היו אלו אלרגיות של אקזמות, או אלרגיות עונתיות, הן שבות לתקוף בשלב מאוחר יותר בחיים. תאוריה נוספת גורסת בדעה הפוכה וטוענת כי אלרגיות של נשים הרות מופיעות בקרב נשים שמעולם לא נחשפו לאלרגיות במהלך ילדותן.

אם אישה מבחינה בתסמיני אלרגיות לאחר ההיריון, קיים סיכוי שהיא סובלת מבעיות בהורמונים, ובמקרה זה, האלרגיות יתפרצו גם בתקופות אחרות של תנודות הורמונאליות, כגון גיל המעבר, קשירת חצוצרות, או כריתת הרחם.

תסמיני גרודים

בעוד שהבליטות האדומות המגרדות מתפרצות בשליש האחרון של ההריון, הפריחה עלולה להמשיך ולהשפיע על אישה במשך תקופה של מספר שבועות לאחר הלידה. לעיתים עלולה להופיע פריחה על הבטן, לצד סימני המתיחה בעקבות ההיריון, כמו גם על הזרועות, החזה והרגליים.

מצב זה, שנראה כמו כוורות, מופיע בדרך כלל במהלך ההיריון הראשון של אישה, או כאשר היא מצפה ליותר מעובר אחד. אך למרות המראה המפחיד של הפריחה, מצב זה אינו משפיע על התינוק. קרם לחות מאסיבי עשוי להקל על הגרודים, ותרופות הידרוקורטיזון ודיפהידרמין, הנמכרות ללא מרשם, מקלות על חוסר הנוחות. יחד עם זאת, יש להתייעץ עם הרופא לפני נטילת כל תרופה אשר נמכרת ללא מרשם.

אלרגיות ודומיננטיות האסטרוגן

לעיתים קרובות, נשים ללא היסטוריה של אלרגיות, מפתחות באופן בלתי צפוי אלרגיות שונות לאחר הלידה, או שאם הן נוטות לסבול מאלרגיות, התסמינים מחמירים לאחר הלידה. דומיננטיות האסטרוגן לאחר ההיריון מופיעה שוב כגורם נפוץ, הוא מקדם את שחרור ההיסטמין, הכימיקל ואחראי לתסמינים דוגמת גודש באף, עיניים דומעות, שיעול וצפצופי נשימה.

השינוי בהורמון אחד מוביל לשינוי בהורמון אחר, וכתוצאה מכך מתרחשת ירידה ברמות הפרוגסטרון ובייצור הקורטיזול, שהוא ההורמון האנטי דלקתי הטבעי של הגוף.

טיפול נפוץ לאלרגיות

התפיסה הקונבנציונאלית לטיפול באלרגיה כוללת תרופות להרגעת התסמינים כגון אנטיהיסטמינים. אך אלו פועלים רק כאפקט של "פלסטר", וגורמים לשורת תופעות לוואי אחרות כגון עייפות, נמנום, יובש בפה, חוסר תיאבון, בחילות, כאבי ראש ועוד. לכן, במקום לשכך את התסמינים ולסבול מתופעות לוואי, רצוי לטפל בגורם הבסיסי.

ניתן לטפל בחוסר האיזון ההורמונאלי ממנו סובלות נשים הרות, באמצעות טיפול בגורם הבסיסי של הבעיה. אם תסמיני האלרגיה נגרמים בשל חוסר איזון הורמונאלי, ניתן ליהנות מאיזון ההורמונים עם פרוגסטרון וקורטיזול, הזהים מבחינה ביולוגית, ומותאמים מבחינה מולקולרית להורמונים המיוצרים על ידי הגוף.

כך מושג האיזון ההורמונאלי באופן טבעי ללא תופעות לוואי המתרחשות כתוצאה משימוש בתרופות, הפועלות כגורם זר בגוף. טיפול זה פשוט משיב לגוף את החומרים שהיו חסרים לו.

אלרגיה אחרי לידה
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן