אלרגיה לעקיצת נמלים

אלרגיה לעקיצת נמליםנמלים מתגלות בכל מקום ומהוות מטרד, במיוחד כאשר מתגלית אלרגיה לעצם קיומן או לעקיצותן.

בדרך כלל, עקיצות הנמלים שכיחות ונפוצות יותר בקיץ, כאשר תסמיני העקיצה הם כאב וצריבה מקומית אשר עלולים להימשך אף מספר ימים.

אלרגיה לעקיצות נמלים היא יחסית נדירה, אולם היא מסוכנת ומחייבת טיפול רפואי ואשפוז דחוף. כך שרוב האנשים אינם אלרגיים לעקיצות נמלים, אולם ישנה חשיבות ומשמעות חיונית להכיר ולהבדיל בין תגובה אלרגית לתגובה נורמלית. הכרה בהבדלים אלה תסייע להוריד את החרדה ולהפחית את ההוצאה הרפואית הפוטנציאלית.

סוגי הנמלים השונות והתגובה אליהן

אלרגיה יכולה להופיע כתוצאה מעקיצות של מספר סוגי נמלים. בין נמלים אלה עלולות להיות גם נמלי האש, אשר אלרגיה אליהן עלולה להסתיים במקרי מוות. נמלי האש האדומות או השחורות חיות באזורים מסוימים בדרום ארצות הברית. אולם רוב העקיצות בארצות הברית ובכלל קורות מצרעות ודבורים.

חומרת התגובה מעקיצת הנמלים משתנה מאדם לאדם. אחד ההבדלים המשמעותיים בין נמלת האש לשאר סוגי הנמלים הוא כי נמלת האש יכולה לעקוץ מספר פעמים. התגובה הנורמלית לעקיצה זו היא כוויה וכאב מקומי, אשר נמשך כחצי שעה עד שעה. המקום עלול להתנפח לאחר כארבע שעות, ויחזור לקדמותו לאחר כ- 24 שעות. סביר להניח, כי גם לאחר תגובה רגילה, מקום העקיצה יירפא אולם יישאר מצולק.

תסמינים וסיכונים

תגובה אלרגנית קשה לעקיצות נמלים, אשר ידועה כתגובה אנאפילקטית מתרחשת בקרב 0.5% עד 5% מאוכלוסיית ארצות הברית. קרוב ל-40 מקרי מוות מתרחשים כל שנה כתוצאה מתגובה זו. תגובה זו מחייבת טיפול רפואי דחוף ומידי.

התסמינים לתגובה אלרגית יכולים לכלול מספר סימנים: נפיחות וכוויות במקומות אחרים ומרוחקים מאזור העקיצה; כיווצי בטן, בחילות, הקאות או התייבשות; לחץ בחזה וקושי נשימתי; התנפחות הלשון או הגרון וקושי בבליעה.

תגובה אלרגית מאיימת חיים, עלולה להתפרץ כמספר דקות לאחר העקיצה. תסמיני התגובה הזו יכללו סימפטומים כמו: סחרחורת או ירידה דרסטית בלחץ הדם עד כדי עילפון ואי ספיקה לבבית. לאנשים אשר סובלים מתגובה אלרגית קיצונית מנמלת האש, יש כ-60% סיכון לפתח תגובה חמורה יותר בעקיצת נמלים שניה, או חוזרת.

טיפול ואיך אפשר להימנע?

הטיפול בתגובה אלרגית של עקיצת נמלים בכלל, ושל נמלת האש בפרט, מתרחשת בשני שלבים. השלב הראשון הוא טיפול רפואי חירום בתסמינים החמורים בעוד הם מתרחשים. השלב השני הינו שלב מניעתי בו יש לטפל בכל מערכות הגוף ובמערכת החיסון. תגובות אלרגניות אשר הינן מאיימות חיים עלולות להתפתח באופן מהיר מאד, ומחייבות טיפול רפואי מידי.

טיפול רפואי חירום יכלול תרופות כמו אפינפרין, אנטי היסטמין, ובמקרים מסוימים קורטיקוסטרואידים, אינפוזיית נוזלים, חמצן וטיפולים נוספים. כאשר מייצבים את החולים הללו, הם עדיין נדרשים למעקב צמוד ואשפוז בבית החולים.

בכדי לנסות למנוע את התפתחות התגובה החמורה, לפעמים יומלץ לאנשים אלה להחזיר אפינפרין שיכול להיות מוזרק באופן עצמי (EpiPen או TwinJect). הזרקה זו עשויה לשמש כהצלה רפואית בכדי לטפל בתגובה האלרגית.

אנשים אשר חוו בעבר תגובה אלרגית או שהם סומכים על זריקת האפינפרין חייבים לזכור לשאת אותה עימם לכל אורך היום. ישנו חשש כי מנה אחת לא תספיק למנוע את התגובה האלרגית, ולכן יהיה צורך בלאו הכי בטיפול רפואי ובאשפוז דחוף.

מעבר לכך, מומלץ לאנשים אשר יודעים כי הם אלרגיים לעקיצות נמלים, לא לנעול סנדלים או לבוש חשוף כאשר הם נמצאים בשדה או במקום פתוח; הם נדרשים להיזהר כאשר הם עובדים בגינה והם חייבים מרשם תמידי לתרופות שנמצאו יעילות.

אלרגיה לעקיצת נמלים
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן