אימונותרפיה לטיפול באלרגיה

אף נוזל, עיטושים בלתי פוסקים, עיניים דומעות ומגרדות והצטברות של ליחה בגרון הם רק חלק מהסימפטומים, אותם מרגישים על בשרם לעיתים תכופות מידי אנשים הסובלים מאלרגיות. חלק מהאנשים חווים תסמינים של אלרגיה רק בעונות מעבר או כאשר ישנה פריחה של צמח מסוים, אולם ישנם אנשים שהאלרגיה מלווה אותם לאורך כל השנה ולעיתים, כמו במקרה של עקיצת דבורה, שיכולה גם לסכן את חייהם.

אנטי היסטמין לטיפול באלגיה

הטיפול המקובל באלרגיות הוא בראש ובראשונה הימנעות מחשיפה לאלרגן (החומר שמעורר את התפרצות האלרגיה). במידה ולא ניתן להימנע לחלוטין מחשיפה אליו, נהוג להשתמש בתרופות מקבוצת אנטי היסטמינים.

התרופות הנ"ל חוסמות את החומר "היסטמין" שמופרש מתאים באזופיליים של מערכת החיסון, והוא זה שגורם להופעת רוב תסמיני האלרגיה. ניתן להבין אם כך כי הטיפול בו משתמשים רוב האנשים הוא טיפול סימפטומטי בלבד. התרופות האנטי- היסטמיניות אינן "מעלימות" את האלרגיה, אלא רק מחלישות את התסמינים שלה, עד ההתקף האלרגי הבא.

במקרים מסוימים הטיפול באנטי היסטמינים אינו מספיק טוב. אנשים הסובלים מתסמיני אלרגיה לאורך כל השנה, כמו למשל אנשים בעלי אלרגיה לאבק או לצמחים רב עונתיים, יכולים כמובן ליטול אנטי-היסטמינים על בסיס יום יומי, אולם טיפול זה אינו יעיל.

בנוסף אליהם קיימת קבוצה של אנשים שהאלרגיה שלהם יכולה לגרום להם להיכנס לשוק אנפילקטי – מדובר במצב מסכן חיים שנפוץ בקרב אנשים עם אלרגיה לארס של דבורים. גם קבוצה זו של אנשים זקוקה לטיפול חזק ויעיל יותר מהאנטי- היסטמינים.

אימונותרפיה

אימונותרפיה היא שיטה טיפולית וותיקה שמיועדת לטפל באנשים הסובלים מאלרגיה ממושכת או באנשים שהאלרגיה שלהם מסכנת חיים.

התגובה האלרגית היא תגובה שמתרחשת עקב תגובה לא פרופורציונאלית של מערכת החיסון כנגד חומרים שאינם מזיקים לגוף. מטרת הטיפול האימונותרפי היא "להרגיל" את מערכת החיסון לנוכחות של החומרים אותם היא מזהה כאלרגנים, ובכך להחליש, ולעיתים אפילו להעלים, את התגובה החיסונית המוקצנת כנגדם.

טיפול באלרגיה באמצעות אימונותרפיה, הוא טיפול ממושך ומומלץ להתמיד בו למשך 3 שנים. שיפור בתסמיני האלרגיה יראה רק לאחר מספר חודשים, אולם שיעורי ההצלחה של הטיפול הינם גבוהים ועומדים על 70%-90%. לפני התחלת הטיפול יש לבצע תבחין עורי לאיתור האלרגן שגורם להופעת התגובה האלרגית הקיצונית. לאחר שהאלרגן אותר ניתן להתחיל בטיפול.

אימונותרפיה – הליך הטיפול

במסגרת הטיפול הרופא מזריק אל מתחת לעור מיצוי מדולל מאוד של החומר שגורם לאלרגיה. המטרה היא להחדיר לגוף בכל פעם כמויות קטנות של האלרגן בכדי לגרום למערכת החיסון להתרגל לנוכחות שלו, ועל ידי כך למנוע ממנה להגיב נגדו בצורה קיצונית בכל פעם שהיא נחשפת אליו.

ההזרקות משתנות בהדרגה: תחילה מקובל להזריק ריכוז נמוך מאוד אחת לשבוע, ובהמשך עולים בריכוז החומר ויורדים בתדירות ההזרקה, עד למצב של זריקה אחת לחודש.

משך הטיפול תלוי בחומרת האלרגיה ובתגובה של כל חולה וחולה לטיפול עצמו. הטיפול כולו מותאם אישית לכל מטופל ויכול להשתנות בהתאם לתגובה. אנשים רבים, ולעיתים גם רופאים לא מעטים, אינםמודעים לכך שקיימת אפשרות לקבל את הטיפול הנ"ל במסגרת קופות החולים ולכן יש לקחת זאת לתשומת הלב.

תופעות לוואי של הטיפול

לטיפול האימונותרפי יכולות להיות תופעות לוואי שלרוב כוללות אודם מקומי, נפיחות וגרד באזור ההזרקה. במקרים אחרים יכולה להתפתח פריחה או תסמינים המזכירים שפעת כמו: צמרמורות, כאבי שרירים, חולשה, אובדן תיאבון, בחילות, הקאות ושלשולים.

במקרים נדירים יותר, במידה ולא נעשה חישוב נכון של מינון החומר המוזרק, או במקרים בהם האלרגיה היא מאוד חריפה, אדם יכול לפתח תגובה אלרגית חריפה בתגובה לחיסון. לכן חשוב להקפיד על המתנה של 30 דקות במרפאה לאחר קבלת החיסון, כדי שניתן יהיה לקבל טיפול מיידי במקרה חירום.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן