חיות מחמד ואלרגיות: המחקר המפתיע ששובר מיתוסים לרסיסים

לגידול חיות מחמד יש שורה ארוכה של יתרונות, כך שמומלץ שכל משפחה ישראלית תשקול זאת בחיוב. במהלך השנים הועלו כמה גישות ביחס לשאלה מהותית אחת: האם החיים עם בעלי החיים מגדילים את הסבירות של בני המשפחה לחוות אלרגיות, או שמא דווקא מסייעים בכך?
עד לפני כמה עשורים, הדעה המקובלת בקרב רבים בקהילה הרפואית בעולם הייתה שחיות המחמד, עם כל המעלות שלהן, עלולות דווקא להגדיל את הסיכויים לאלרגיות ולתסמיניהן. מחקר שפורסם לפני כמה שנים ועורר הד חיובי בעולם מצביע דווקא על ההיפך המוגמר. אז האם נמצאה סיבה נוספת לאמץ חיית מחמד?

ממצאי המחקר הפתיעו רבים

המחקר המדובר פורסם בתחילת שנות ה-2000 בירחון ההסתדרות הרפואית האמריקאית, וצוטט מאז אינספור פעמים. השורה התחתונה שלו מתייחסת לילדים, אשרהאם חיים עם חיות מחמד עשויים להפחית את הסיכוי לסבול מאלרגיות? לדברי החוקרים הם בעלי סבירות נמוכה יותר ללקות בסוגים שונים של אלרגיה כאשר הם גדלים בבתים הכוללים חיות מחמד.

כדי להגיע למסקנה המרתקת הזו, בדקו החוקרים 474 תינוקות, החל מגיל הלידה ועד גיל שבע. הם מצאו שילדים שחיו בינקותם במחיצת כלב או חתול סבלו מאלרגיות בשיעור מופחת של כ-50% בהשוואה לילדים שגדלו בבית ללא חיות מחמד. אצל הילדים שחיו עם בעלי חיים, הופיעו סימנים מופחתים של אלרגיה בתבחיני עור הבוחנים את רגישותם למחוללי האלרגיה הנפוצים, דוגמת אבק או דשא. החוקרים טענו כי השהות במחיצת חיות המחמד עשויה להקטין את הסיכון להופעת תסמינים בעת חשיפה לאלרגנים אחרים, וגם למחלת האסטמה. ואגב, כל המרבה בחיות מחמד הרי זה משובח ועשוי להקטין את תסמיני האלרגיה.

חשוב לציין שבשנים שחלפו מאז, פורסמו מחקרים נוספים שאמורים לשפוך אור על נקודות אחרות בחיים שלנו במחיצת בעלי החיים. כך למשל חוקרים בריטים בחנו נתונים לגבי רגישות למזון בקרב תינוקות. החוקרים מצאו כי נוכחות של חיית מחמד בבית (כלבים) הפחיתו בלא פחות בכ-90% את הסיכויים של תינוקות לפתח אלרגיה למזון.

כשהניקיון הופך ל"אויב"

אין ספק שהממצאים שעלו במחקר מרתקים ואף מנוגדים לתפיסה שהייתה די מקובלת במש תקופה ארוכה. ברור עם זאת שמדובר במחקר אחד בלבד, שאוכלוסיית המחקר שלו מצומצמת במיוחד. הדבר אינו שולל כניסת של משתנים מתערבים אחרים לתוך המשוואה, המשפיעים על התוצאות ועשויים להסביר את השינויים בדרגת הסיכון לחוות את תסמיני האלרגיה.

החוקרים במאמר המדובר תלו את הנתונים שלהם באנדוטוקסינים. רעלנים אלו, הנמצאים בפיהם של חלק מבעלי החיים, נוצרים במהלך פירוק של חיידקים. המפגש של האדם איתם, שצפוי מטבע הדברים כאשר הוא חולק את סביבתו עם בעל חיים, מביאה לכך שהמערכת החיסונית בגופו פועלת שעות נוספת. עם הזמן היא מפתחת מנגנון יעיל אשר עשוי להקטין את הסיכויים לפיתוח תגובות אלרגיות בעת חשיפה אל אלרגנים שונים. עקב כך, באופן מעט אירוני, הימצאות בסביבה "מלוכלכת" דוגמת זו שעשויה לאפיין חיים במחיצת בעלי חיים מחזקת את הגוף יותר מאשר חיים בסביבה נקייה לחלוטין.

למרות ממצאי המחקר, תמצאו כיום מומחים רבים שיטענו שההשפעה החיובית על האלרגיה נכונה רק במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק, ורלוונטית אך ורק לאלרגיה בפני בעלי חיים. אחרים יטענו כי ילדים הסובלים מאסטמה או אלרגיה לבעל חיים עלולים להחמיר את תסמיניהם בעת המגע עם בעל החיים, מה שמעמיד את חלקם בסכנה מסוימת.

לקריאה נוספת:
The more pets you meet as a baby, the lower your risk of allergies
How to Live with Allergies and Pets

האם חיים עם חיות מחמד עשויים להפחית את הסיכוי לסבול מאלרגיות?
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן