אלרגיה והקשר לכאבי מחזור

כאבי מחזור נגרמים לרוב מחוסר איזון הורמונלי. אבל לעיתים, עלולים כאבי המחזור להיגרם בעקבות דלקת בגוף או כתוצאה מתגובה לאי סבילות למזון. למעשה, נשים עם אסטמה או אלרגיות נוטות אפילו יותר לקבל מחזור לא סדיר, כך עולה ממחקרים שפורסמו.

מה הקשר בין אלרגיה ואי סבילות למזון?

אי סבילות למזון ( שלעיתים ניתן להתבלבל בינה לבין אלרגיה כי הן דומות וקרובות – ונסביר בהמשך את ההבדלים), יכולה לגרום לדלקת בגוף ועלולה לתרום להופעתם של כאבי בטן בתקופת המחזור.

תחילה חשוב לנו להבדיל בין אי סבילות למזון ולבין אלרגיות למזון. אי סבילות למזון מאפשרת כמויות קטנות של המזון / האלרגן ללא תסמינים, אך כמויות גדולות יותר עלולות לגרום לבעיות כמו אקזמה, אסטמה, כאבי ראש ובעיות עיכול. אלרגיות למזון, לעומת זאת, הן חמורות יותר ויכולות להיות מסכנות חיים אפילו עם כמויות קטנות, ולגרום לתגובות כמו פריחות וקשיי נשימה.

מה הקשר בין אי סבילות למזון וכאבי מחזור?

לגבי הקשר בין אי סבילות למזון וכאבי מחזור, הטקסט מציע כי אי סבילות למזון יכולה לתרום לדלקת גופנית, שעלולה להחמיר את כאבי המחזור.

מאמר שבדק את הנושא הזה (Can Food Intolerances Contribute to Period Pain?) דן בחשיבות המזון כמקור עיקרי להחלמה ולהשפעתו הישירה על בריאות האדם. המאמר מחפש את המענה לשאלה מה עוזר לכאבי מחזור ומדגיש כי לצריכת פירות וירקות יכולה להיות השפעה אנטי דלקתית, בעוד שמזון מעובד עלול להגביר את הדלקת.

כיום קיימות שתי דרכים עיקריות לבדיקת אי סבילות למזון:

  1. דיאטת האלימינציה, הכוללת הימנעות ממזונות מסוימים כמו חיטה, גלוטן, מוצרי חלב, ביצים ומזונות מעובדים, ולאחר מכן הכנסתם מחדש אחד בכל פעם כדי לצפות בתגובות.
  2. בדיקת אי סבילות למזון הבודקת תגובות ל-96 מזונות שונים באמצעות דגימת דם.

לכל אחת ואחד מאיתנו יכולה להיות דרך מתאימה יותר לבדוק אי סבילות למזון ומומלץ וכדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע מהתחום הרפואי או הפרא-רפואי כדי לקבל את ההחלטה הנכונה.

מה הקשר בין כאבי מחזור לדלקות בגוף

מאמר נוסף (Menstruation, inflammation and comorbidities: implications for woman health) מעלה את הטענה כי התסמינים השונים שנשים חשות סביב המחזור שלהן קשורים לכמות הדלקת שיש לכל אחת מהן בגוף. דלקת זו נגרמת מרמות נמוכות יותר של הורמונים כמו אסטרוגן, הן במערכת הרבייה והן בכל הגוף. כאשר נבחנו במאמר שני נושאים עיקריים: 1. כיצד שינויים בהורמונים ודלקות קשורים לתסמינים של הווסת והקדם וסתית, ו-2. מהן הדרכים להפחית את התסמינים הללו והשפעתם.

סקירה זו, אשר בוחנת מחקרים רפואיים תוך התמקדות בפרקטיקה קלינית, תומכת ברעיון שתסמיני הווסת נגרמים על ידי דלקת עקב ירידה ברמות אסטרוגן ופרוגסטרון. כמו כן, הוא בוחן כיצד שינויים הורמונליים ודלקתיים יכולים להוביל לתסמינים שונים סביב התקופה, כמו כאבי מחזור, מחזור לא סדיר, תסמונת קדם וסתית, בעיות קיבה, מיגרנות במחזור החודשי, דיכאון, כאבי שרירים, כאבי פרקים, אלרגיות, אסטמה, דימומים כבדים, אנמיה, ושינויים במוח ובהתנהגות.

הסקירה מסבירה כי דלקת, המסומנת על ידי עלייה באותות מסוימים של מערכת החיסון, נשלטת על ידי שחרור חומרים מתאי מערכת החיסון הממוקמים ברירית הרחם, בדם ובאיברים אחרים שבהם תאי חיסון אלו כבר פעילים עקב לתנאים אחרים, כמו גם במוח. כאשר הדלקת משתנה מרמה נורמלית לרמה חמורה יותר, היא מחמירה את התסמינים הקדם-וסתיים. תסמינים אלו יכולים להימשך, אם כי פחות אינטנסיביים, אפילו במהלך המרווח ללא הורמונים באמצעי מניעה. קיצור מרווח זה ללא הורמונים משבעה ליומיים יכול להפחית מאוד את דלקת הווסת ואת התסמינים הנלווים אליה.

סובלת מאלרגיות אביב? מחזור לא סדיר עשוי לשחק תפקיד

כאשר האביב ממלא את האוויר, זהו סימן לרבים מאיתנו לכך שעונת האלרגיות גם היא כבר באוויר. אם את גם מאלו שהאביב שולח אותם להתקף של התעטשות, שפתיים נפוחות, כאבי ראש או תסמינים אחרים הקשורים לאלרגיות, את לא לבד. למעלה מ-50 מיליון אמריקאים סובלים מאלרגיות מדי שנה. ואם זה לא מספיק – מחקרים מראים שנשים נוטות יותר לאלרגיות ואסטמה מאשר גברים. 

במאמר נוסף בשם Spring Allergies? An Irregular Period May Play A Role

נדוןנים מחקרים אשר מספקים תובנה מסוימת לגבי הקשרים הפוטנציאליים בין כאבי מחזור, שינויים הורמונליים ותגובות אלרגיות, תוך הדגשת תפקידה של דלקת וגורמים הורמונליים. עם זאת, חשוב לציין שזהו תחום מורכב עם מחקר מתמשך, ויש צורך במחקרים נוספים כדי להבין היטב את הקשרים הללו

כאשר מתרחשת תגובה אלרגית, מערכת החיסון שלנו מגיבה לאלרגנים, כמו אבקה, עובש, קשקשים של בעלי חיים, מזונות מסוימים או חומרים מגרים לעור. הגוף מגיב על ידי ייצור נוגדנים בשם IgE, הנוסעים לתאים המשחררים כימיקלים, כמו היסטמין, ומעוררים תגובה אלרגית. בנוסף, מחקרים מסוימים הראו כי אסטרוגן בנקודות מסוימות של המחזור החודשי עשוי להשפיע על דלקת ותפקוד ריאות.

מעקב אחר המחזור החודשי שלך יכול לתת לך הסבר מתי עלולים להופיע תסמיני אלרגיה או אסטמה טורדניים. הקפד:

שוחחי עם הרופא/ה שלך: אם התסמינים מחמירים, שאלי את הרופא/ה לגבי תרופות אפשריות.

עקבי אחר הסימפטומים שלך: שימי לב לתסמינים ממש לפני המחזור החודשי שלך, כדי שתוכלי לקבוע אם יש דפוס במהלך המחזור החודשי שלך.

במחקר אחד, החוקרים אספו נתונים על 8,588 נשים בין 25 ל-42 שנים, ומצאו כי אסתמה ואלרגיות היו גבוהות יותר בנשים עם מחזור לא סדיר בהשוואה לאלו עם מחזור סדיר.

המחקר מחזק את ההנחה ארוכת השנים שהורמונים עשויים למלא תפקיד בבריאות הריאות ובהתפתחות אלרגיות ואסטמה. בקרב נשים צעירות יותר, מחזור לא סדיר היה נפוץ יותר אצל אלו ששוקלות יותר ובקרב אלו שהן הנמוכות והגבוהות ביותר. בנשים מבוגרות, מחזור לא סדיר היה קשור גם לעישון.

מקורות:

Can Food Intolerances Contribute to Period Pain?

Menstruation, inflammation and comorbidities: implications for woman health

Spring Allergies? An Irregular Period May Play A Role

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן