אז איזה מנגנון באמת אחראי על אלרגיה?

מסתמן מהפך בתופעת האלרגיות ושינוי בגישה הטיפולית באלרגיה! מחקר חדש הצליח להוכיח את הקשר של העור שלנו עם תופעת האלרגיה. האם זה יוביל לשינוי השיטה הטיפולית בה נהגנו עד כה?

עולם הרפואה אינו ידוע למה ולא יכול להסביר זאת, אך נראה שבשנים האחרונות מניין הסובלים מאלרגיות אינו מפסיק לעלות. במאמר זה נסקור את סוגי אלרגיותאיזה מנגנון אחראי על האלרגיה? נפוצות ודרכי הטיפול בהן, וכמובן, איך בעצם העור שלנו קשור לזה?

כיצד מתפתחות אלרגיות?

אלרגיה, הנקראית בעברית ״ רגשת״, היא למעשה תגובה לא רצויה של המערכת החיסונית לאחר חשיפה לחומרים מסוים. תגובה זו לא אמורה להתרחש אצל האדם הממוצע. הבעיה העיקרית היא שהגוף מפתח היסטמינים, אשר גורמים לתופעות אלרגיות אל הוא לא מסוגל להילחם בגורם האלרגני.

אילו תסמינים מעידים על אלרגיה?

חומרת האלרגיה משתנה מאדם לאדם. כל אלרגיה יכולה להתבטא בצורה אחרת אך אלרגיה בדרך כלל מתבטאת בעיטושים, דמעות, גירודים, אדמומיות בעור, פריחות, כאבי ראש, כאבי בטן, קשיים בנשימה ולעיתים אף חנק כתוצאה מכיווץ השרירים והפרשות בדרכי הנשימה.

מה הם הגורמים לאלרגיה?

ישנן דברים רבים אשר עלולים לעודד התקף אלרגי, לדוגמה: חשיפה לאבק, שערות של חיות מחמד, ריר ושתן של חתולים, עובש, מתכות מסוימות, תרופות ופרחים מסוימים בתקופת הפריחה. אפילו מאכלים מסויימים יכולים לגרום לאלרגיה, לדוגמה: בוטנים, ביצים, תותים, חלב ועוד.

בדרך כלל אלרגיות מתגלות בשנים הראשונות של החיים שלנו, אולם, במקרים מסוימים אנשים יכולים להתחיל להיות אלרגים למזונות מסוימים או לדברים אחרים, גם בגילאים מאוחרים יותר.

אילו אפשרויות טיפול אלרגיה עומדות לרשותנו כיום?

בכדי לטפל כמו שצריך באלרגיה, צריך קודם כל למצוא את המקור הספציפי אשר גורם לתגובה האלרגית.

אם זיהינו את המקור האלרגי והוא מקור שאנחנו יכולים להימנע ממנו, פשוט נעשה זאת. למשל, אם סובלים מאלרגיה לשערות של בעלי חיים, לא נגדל בבית בעל חיים. אם מדובר במקור אלרגי שאנחנו לא יכולים להימנע ממנו מומלץ לעבור לטיפול תרופתי.

בין התרופות השונות לטיפול באלרגיות ניתן למצוא סטרואידים ותרופות אנטי-היסטמיניות. סוג הטיפול הנכון הוא אינדיבידואלי לכל אחד ואחת והוא תלוי בחומרת האלרגיה, סוגה וכמה היא תדירה בחיי היום יום של החולה.

ניתן לטפל באלרגיה גם בעזרת רפואה אלטרנטיבית כמו שימוש בצמחי מרפא, ברפואה הסינית המסורתית, הומיאופתיה, נטורופתיה ועוד. אבל, חשוב לדעת, שמחקרים שבדקו את הנושא גילו שהרפואה האלטרנטיבית לא הצליחה לרפא אלרגיות או לעזור בתסמינים.

איזו השערה הייתה מקובלת עד כה באשר למקור האלרגיה?

צוות רחב של חוקרים בינלאומיים, בהנהגת פרופ׳ אלי שפרכטר, ערך מחקר שגילה שיחידות חלבוניות הנקראות ״דזמוזומים״ למעשה בעלות תפקיד חשוב וחיוני במניעת אלרגיות.

העלייה באנשים ברחבי העולם הסובלים מאלרגיה היא מדאיגה ובעיקר במחלות אלרגניות המתבטאות בעור הגוף.

דעת הרוב עד היום הייתה שתגובות אלרגיות קשורות בעיקר לתפקוד לקוי של המערכת החיסונית. לכן, עולם המחקר הרפואי לאלרגיות התמקד במציאת תרופה שיוכלה לדכא את המערכת החיסונית. בעקבות זאת, חולים שסבלו ממחלות עור אלרגניות טופלו בתרופות המיועדות לטיפול במערכת החיסונית.

אם כך, איזה מנגנון אמון על תגובה אלרגית?

עם המחקר אותו הוביל פרופ׳ אלי שפרכטר חל שינוי בסיסי בהבנה של מחלות אלרגניות. נראה שכעת חוקרים רבים סבורים שההפרעה התפקודית המתקיימת במערכת החיסונית היא למעשה משנית לפגם שנוצר קודם לכן במבנה המחסום העורי.

הסברה היא שהמחסום העורי נמצא בשכבות הראשונות של העור, העליוניות, ובכך תפקידו הוא לשמור על מרכיבים חשובים של העור וגם למנוע כניסה מגורמים חיצוניים שיכולים להזיק לו. חלק מהגורמים החיצוניים הלא רצויים יכולים לעורר תגובה חיסונית לא טובה.

איזה מנגנון אחראי על האלרגיה?
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן